Collectief het z.a.t
Collectief Archief
Hoeveel goede lucht passeert er tijdens één hoge stoel? 'Bazaar observatoire ooo bizet bazar' kwam tot stand tijdens de residentieweek van collectief het z.a.t. Ontdek de observatie- en archiveringskasten, maak kennis met de plek, verzamel sporen, snuffel met het kleine vorkje, friemel met een roerstaafje, vang beelden met je ogen dicht en vul het collectieve archief verder aan.
> Collectief het z.a.t
Gilles Hellemans
Een tweede blue-bench-session met Stephanie Becquet, Adeline Cros en Gilles Hellemans.
De sculpturale installatie "I give you my blue word(s) (almost public exercises)" van kunstenaar Gilles Hellemans, gedestilleerd uit de esthetiek van metrobanken in Brussel, is een multifunctioneel platform voor reflectie en participatie in de openbare ruimte. Het minimalistische ontwerp, een lange blauwe buis en een eenzame stoel, is bewust open en onvoltooid en nodigt anderen uit om de ruimte te gebruiken, te creëren en aan te passen. Voor dit tweede openbare evenement zal Hellemans worden vergezeld door Stephanie Becquet en Adeline Cros, die hun eigen perspectieven aan de sculptuur zullen toevoegen.
> Gilles Hellemans
Haring Books
Ceremonie voor het optekenen van het wilde leven op een parking
Sarah Michielsen van Haring Books zal het komende jaar resident zijn bij Bizet Bizar waarbij ze een participatief en experimenteel boek tot stand zal brengen. De ceremonie op 20 oktober markeert het startpunt van haar residentie. Bezoekers worden uitgenodigd om het wilde leven op en rond de parking-tuin te registreren in woord en beeld. Het wegen van bladeren, de naamgeving van een insect, de observatie van de wolken boven de tuin en de trillingen van de metro onder de site,... vormen het beginpunt van het Bizet Bizar Book.
> Haring Books
Lisa Matthys
Het Museum Speelt
In het 'Museum van de Onschuld', een participatieve installatie die ooit is begonnen in KANAL, beslissen kinderen via een bouwspeelplaats welke vorm en inhoud een museum zou kunnen aannemen. Het project is geïnspireerd op de filosofie en pedagogie van de naoorlogse 'trash playground' en maakt deel uit van het onderzoek van de kunstenaar naar het spel van kinderen en het intuïtief creëren.
Via een (individuele) rondleiding en een geluidsinstallatie, kan je het bouwwerk ontdekken, nadien gaat de kunstenaar in gesprek met Omar Kashmiry en Maarten Weyns over avontuurlijk spel en het belang van vrije en ongeorganiseerde speelzones in de stad.
> Lisa Matthys